Bevezető



Talán nincs az életnek még egy olyan területe, ahol az irracionális gondolkodásnak és misztikumnak ekkora kultusza lenne. Pedig a zene szeretete és a racionális gondolkodás nem zárja ki egymást. Az audiofil magazinoknak és a hi-end audiónak köszönhetően - amelyek nyilván nem létezhetnek egymás nélkül - egy teljesen hamis kép alakult ki erről a hobbiról.

Gyakori tévhit, hogy a minőségi zenehallgatást csak úgy lehet elérni, ha egy hangrendszerre hatalmas összegeket (milliókat?) költünk. Az általános audiofil logika szerint minél több pénzt költünk erősítőkre, kábelekre, annál jobb hangzást kapunk. Ez azonban nem igaz, főleg manapság, amikor az olcsóbb audió lejátszók (okostelefonok, laptopok) és erősítők hangminősége is szinte tökéletes (a hallható hibák olyan minimálisak, amivel már nem érdemes foglalkozni). Van azonban valami, ami még a pénznél is fontosabb: minél jobban ismerjük a valóságot, annál kevésbé fogunk feleslegesen aggódni a kábelek, erősítők, DAC-ok, audió formátumok miatt...

Sokan úgy vélik, hogy az emberi fül valamilyen hihetetlenül kifinomult precíziós műszer és a mérések szükségtelenek vagy másodlagos jelentőséggel bírnak. Az emberi hallásnak van néhány figyelemre méltó tulajdonsága, például a hatalmas dinamikatartománya és az irányhallási képességei (főleg vízszintes síkban), azonban kis különbségek összehasonlítása nem a legjobb képességünk. A probléma nem a fülben, hanem a fejünkben rejlik: a halláshoz kapcsolódó memória megbízhatatlan és rövid (kb. 5 másodperc). Éppen ezért tesztelésnél az összehasonlítandó hangmintáknak is rövideknek kell lenniük, és csak vakteszt jöhet szóba. Szerencsére a zenei teszteknél létezik egy sokkal jobb módszer: érzetakusztikának köszönhetően tudjuk, hogyan működik a hallás és melyek azok a fontos paraméterek, amelyek meghatározzák a hangminőséget.

Az audió rendszerek működését és az akusztikai jelenségeket elméleti háttér nélkül képtelenség megérteni. Itt is igaz, hogy nincs királyi út, mivel a könnyű út csak az önigazolás és önbecsapás végtelen ciklusához vezet. (Angol nyelvű előadások - audió mérésekről, hallásról, PCM kódolásról)

Szerintem ha valaki jól megtanulja az alapokat, akkor a hangtechnika ugyanolyan érthető, mint bármelyik másik hobbi. Viszont a berögzült hifi sztereotípiákat követve képtelenség megérteni az audió eszközök működését. Egy ilyen tévhit, hogy a mérnöki megközelítés hibás vagy léteznek olyan jelenségek az erősítőkben, kábelekben, amelyekre a mai napig nem tudjuk a választ. Érdekes módon a rossz mérnöki megoldásokkal elsősorban az extrém high-end/audiofil termékeknél találkozhatunk, ahol az elsődleges cél a csillagászati ár és az exkluzív megjelenés.

Horváth Csaba


Vissza a főoldalra