Köszöntelek az oldalon!



Az oldal hangtechnikai-akusztikai témájú írásaim gyűjteménye.

Amikor elkezdtem akusztikával és hangdobozokkal foglalkozni, az érdeklődésem elsősorban a tranzienshű, lineáris fázisú hangsugárzók felé irányult. Többutas hangsugárzókban a hangszórók eltolt síkja (akusztikai középpontja), a hangszórók és a hangváltó fázismenete az impulzusválaszt eltorzítja. Kérdés persze az, hogy ez a torzulás hallható-e. Kísérleteztem szélessávú hangszórókkal, majd hangváltókat teszteltem zeneszerkesztőben (Reaper + crossover VST plugin) fejhallgatón és szélessávú hangszórókon, valamint a szakirodalom kutatás se maradhatott el (legfontosabb a témában: Group delay distortions in electroacoustical systems, Blauert & Laws). Konklúzió: a hangszórók eltolt akusztikai középpontja, a hangszórók fázismenete és akár egy harmadrendű hangváltó által okozott fáziskésés az impulzusválaszban nem hallható. Hallásunk a fázismenetre csak alacsonyabb frekvenciatartományban, 200 Hz alatt válik érzékennyé.

A hangváltós tesztek mellett kísérleteztem fáziskúpos hangszórókkal : régi H2000 hangszórókat áldoztam fel erre a célra (HC10-HA13). Kíváncsi voltam, hogy mennyit javít a diszperzión egy fáziskúp. Hát, nem sokat... Fázisjavító kúpnak csak kis átmérőjű (5-8cm) és viszonylag nagy lengőcsévéjű szélessávú hangszóróknál van értelme, mélyközép hangszóróknál inkább csak dísz. (Számomra rejtély, hogy miért hívják fáziskúpnak, mert nem javít a fázismeneten, főleg nem egy 3 kHz-en váltott mélyközépnél.)

Miután megismerkedtem Floyd Toole, Joseph D'Appolito és Earl Geddes munkásságával, hamar rá kellett ébrednem, hogy ezen a területen már nincs új a nap alatt. Persze kisebb fejlesztések biztosan lesznek majd, de az alapvető kérdésekre szerencsére vannak válaszok.

Az lenne a jó, ha az audió ipar nem csak szép lenne, hanem igaz is. Ez érvényes a high-end-re és a olcsóbb termékekre is, hiszen egy villogó ledes műanyag doboz ugyanúgy kamu termék, mint egy olyan tápkábel, aminek az árából egy erősítőt lehetne venni. A high-end audió pedig alapvetően arról szól, hogy elhitesse az emberekkel azt, hogy újra és újra rendkívüli és drága komponenseket kell vásárolniuk. Nem könnyű elkerülni a csapdákat és a régi sztereotípiákat, de azért összeállítható egy jó hangzású rendszer felesleges pénzszórás nélkül, ha a fontosabb elemekre összpontosítunk, mint például a hangsugárzókra vagy a fejhallgatóra. Manapság az elektronika (erősítő, lejátszó) nem kritikus része egy rendszernek.

Horváth Csaba


Vissza a főoldalra